Brasilien - vänligheten själv!

Fantastiskt! vilken dröm!
Min vistelse på Interagro hästfarm utanför Sao Paulo i Brasilien
är obeskrivlig!

Här föder man upp Lustianos som härstammar från Portugal. Farmen har över
600 hästar som gör det enastående landskapet ännu vackrare, överallt är det
hästar. Stona lever utomhus hela livet, fölen föds i hagarna och i stort sätt
endast hingstarna rids in när de är tre år. Fyraåringarna tränas för att
utvecklas till trevliga ridhästar av beridare som svenska Sara och Frida
som har en fantastiskt rolig uppgift under några månader i Brasilen.

Det som dock slog mig mest när jag kom till Brasilien var gästfriheten
och de vänliga bemötandet. Var vi än kom fick vi en hjälpande hand i
dubbel bemärkelse eftersom inte många talar engelska.

Lena Sjöberg
The Travel Gallery

På vift i Frankrike

Cannes i slutet av oktober

Den Franska Rivieran är ett härligt resmål året runt. Så här i slutet av oktober
är det fortfarande 25 grader varmt och strålande solsken. Tillbringade några
trevliga dagar i Nice och Cannes där jag bara njöt av att strosa runt och iakta
folkvimlet.

Läs mer om våra resor till Provence i vår på www.travelgallery.se

The Travel Gallery
Lena Sjöberg

Möt oss på mat & vinmässan i Malmö 22-24 oktober

Livsnjutarresa till Provence med Vin & mat

Provence har med sitt kontrastrika landskap, mustiga färger och historiska vyer lockat besökare ända sedan Romartiden. Olivlundar, vinodlingar, doftande kryddor och det provencalska köket är andra ljuvliga kännetecken. Den 2000 år gamla staden Vence är vackert belägen i bergen ett stenkast från den eleganta Rivieran med de exklusiva städerna Nice, Cannes och Antibes inom räckhåll. I Vence blir man förälskad i lugnet, skönheten, atmosfären och de vänliga människorna. "Sakta på morgonen och inte så fort på eftermiddagen" stämmer väl in på Venceborna, som lever efter det ordspråket.

Vår ciceron Christina Lindqvist tar med oss på en ljuvlig resa i maten och vinets tecken, vi blir också bevandrade i fransk historia och kultur. Vi besöker Mats Wallin på vingården Chateau L´Arnaude och den lokala lilla vingården Vignoble des Hautes Collines. Vi njuter av konst i den medeltida byn St. Paul de Vence som har fått sin prägel av mångtaliga målare, skulptörer och författare. Vi äter skaldjurslunch på Café de Turin i Nice och spelar boule och äter goda middagar på torget i Vence.

Kom i form på Kreta

Nu är vi hemma igen efter en fantastisk "kom i form" vecka på Kreta!

Vackert väder, härliga människor, goda råd , effektiv träning och framför allt mycket bra föreläsningar av kostrådgivare Anna Hallén och coach Bea Alpherby.
Många av oss behövde också en spark därbak för att komma igång med träningen och äta mer hälsosamt.
Det fick vi verkligen! Utan pekpinnar och mycket skratt!
Många tänkvärda tankar och erfarenhter utbyttes också.
Vi bodde på Sunwing Hotel Makriagialos på Kreta och hade en kanon vecka med 26 positva och nöjda resenärer i blandade åldrar.
Denna succé resa kommer vi garanterat att göra om nästa år. Så ni som inte kunda åka med i år-håll utkik det blir defintivt en ny resa... !

Anna                                                              Bea (höger)

Gunilla / The Travel Gallery

Förberedelserna för ridresan till Brasilien fortsätter!

Nu är det fyra veckor kvar!
Har hårdtränat i en vecka inför min ridresa till Itapira.
Cirkelträningen på Itrim ger snabbt resultat. Ser inte så
ansträngande ut men jag är helt färdig efter 30 minuter.
Kombinationen träning och måltidersättning fyra gånger om
dagen är ett slående koncept - är full av energi!

Ridtränade igår och känner mig redan lättare och starkare.

Agneta

Lena Sjöberg/The Travel Gallery

Nu är det snart dags att resa till Budapest!

Vår nästa resa för kvinnor går till Budapest den 25 - 29 november. Här ska vi
njuta av varma termalbad, sköna behandlingar och bara ta hand om oss själva.

För att upptäcka Budapest på bästa sätt börjar vi med en guidad rundtur som avslutas
i saluhallen där vi äter äkta Langos. Vi promenerar sen på shoppinggatan Vaci Utca som
leder oss till den stora julmarknaden. Vi vilar oss på Café Gerbaud med eftermiddagskaffe
och en härlig bakelse. På lördagkvällen besöker vi den berömda operan för att
se Rigoletto.

Budapest by night

Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar.
Bokas på www.travelgallery.se el. tel 040 931770

Lena/The Travel Gallery

Ny häftig resa på gång – Ridresa till Brasilien!

Jag ska ut på min drömresa – åka till en hästfarm i Brasilien och rida!

När min väninna Agneta frågade mig om jag ville följa med till Interagro stud farm i Itapira beläget mellan Sao Paulo och Rio för att hälsa på hennes dotter Sara som arbetar där som träningsryttare tvekade jag inte en sekund, det blev ett långt jaaaaa…..

På farmen föder man upp Lustiano hästar som är mycket trevliga och eftertraktade ridhäster kända för sitt lugna temperament.  Min första tanke var att det är en piece of cake! Sen började jag tänka efter…

Ridning ett par gånger i veckan är nog inte tillräckligt för att klara det här äventyret.  Jag måste komma i form och har fem veckor på mig. Sagt och gjort, jag tog direkt kontakt med Lene på Itrim som lovade hjälpa mig.

Lene på Itrim
"Motion - Ett motionspass på Itrim tar bara 30 minuter. Vår cirkelträning består av ett antal styrke- och konditionsstationer, där du både förbättrar konditionen, förbränner fett och bygger muskler.”
"Rätt matvanor -
Det är viktigt att äta. Och att äta rätt. Hos oss på Itrim lär du dig hitta bättre, sundare matvanor som är nödvändiga för att kunna bibehålla en viktnedgång och leva ett friskare liv."
"Måltidsersättningar – den snabba vägen - Måltidsersättning i kombination med personlig rådgivning är en bevisat framgångsrik metod att gå ner i vikt på lång sikt."

Jag väljer allt! Nu har jag verkligen ett mål och en morot för min träning och viktminskning – min drömresa!

Följ med med mig på båda resorna.

Lena / The Travel Gallery

På Studieresa i Sydafrika 2010

Nytt spännande resmål – Sydafrika

Fascinerande, mångkulturellt och med en omtumlande historia visar Sydafrika och Kapstaden sig från sin bästa sida när vi landar en torsdagskväll i april på den nyinvigda flygplatsen, färdig precis i tid för fotbolls WM. Det är höst i Kapstaden, kvällen är mörk men fortfarande ljum. Vi har flugit i 11 timmar från Amsterdam men tiden har gått fort, god mat och dryck, många filmer och ingen tidsskillnad eftersom vi flugit rakt söder ut, gör att vi fortfarande är pigga. Vi njuter av en drink på terrassen på the Table Bay Hotel i hamnen Victoria & Alfred Waterfront, uppkallad efter Drottning Victoria och Prins Alfred av England som började konstruera hamnen i slutet av 1800-talet.

När jagvaknar nästa morgon och drar i från mina gardiner tror jag inte att det är sant, solen strålar över The Table Bay med Robben island i fjärran och Table Mountain som reser sig magnifikt i bakgrunden. Utsikten är överväldigande!

Vi gör en tur till Robben Island där Nelson Mandela med många flera ANC och PCA anhängare satt fängslade från 1960-talet och till 1990. I 27 år satt Nelson Mandela fängslad och i början helt utan tillgång till litteratur. De flesta politiska fångarna var välutbildade och slitet i stenbrotten på ön till trots vidhölls mottot ”each one teach one”.

På eftermiddagen gör vi en tur med linbanan upp på Table Mountain, 1085m över havet och får en majestätisk utsikt över the Cape. Vi avslutar dagen på Moyo restaurant i Blouburg beach bland windsurfare och kitesurfare i den sena kvällsbrisen. Härlig afrikansk mat och underhållning.

Följande dag är det helikoptertur som står först på agendan, fantastisk upplevelse att flyga helikopter, det pirrade i magen när vi svävade upp från helikopterplattan och tog en tur över The Table Bay där vi även kunde skymta valar i vattnet. Vi fortsätter dagen med en rundtur runt Cape halvön. När vi kommer in i Table Mountain National Park blir vi förföljda av Babianer och ombeds stänga alla fönster, de är de perfekta ficktjuvarna. Vi passerar förstås den berömda Godahoppsudden innan vi kommer ut till Cape Point Afrikas sydligaste spets. Naturen är ”breath taking”. På vägen tillbaka stannar vi i Boulders bay där vi finner afrikanska pingviner i full fart med diverse ”aktiviteter”, jag blir förvånad över att de är så små. 1910 fanns det 1,5 miljoner afrikanska pingviner idag återstår endas 10% beroende på den okontrollerade skörden av ägg. Vi avslutar med middag på en häftig Jazzklubb, The Green Dolphin i Cape Town där vi äter bläckfisk - mycket gott!

Nästa dag lämnar vi Cape Town för att besöka The Cape winelands. Vi kör väster ut till vindistriktet Stellenboch, som var först med att etablera en wineroute 1971, i dag finns här över 150 olika vingårdar. Vi besöker vingården Spier med anor från 1600-talet. Förutom mycket högkvalitativa viner också känt för sina utställningar av afrikansk konst av både etablerade afrikanska konstnärer och stödprojekt för konstnärer från kåkstäderna utanför Cape Town. Efter vinprovning, god lunch och inköp av både vin och konst reser vi vidare längs den fantastiskt vackra kusten och övernattar på Arabella Western Cape Hotel and Spa i Hermanus.

Efter några få timmars sömn väcks vi mycket tidigt för att bege oss till Gannsbaai, en liten kustby väster om Hermanus. Vi ska dyka med vithajar – vi är alla en aning sammanbitna och mycket fokuserade på vad som komma skall. White shark projects – startade 1991 med syfte att med hjälp av Sydafrikansk lag skydda den utrotningshotade Vithajen. När det börjar ljusna åker vi ut med en stor motorbåt för att leta efter hajen, vi ankrar upp i närheten av en sälkoloni som av naturliga skäl drar till sig vithajen. Som bete används stora tonfiskar som kastas ut med lina, det tar inte lång stund innan den magnifika vithajen dyker upp. Vi klär oss i våtdräkter och en bur hissas ner vid sidan av båten. Det är med skräckblandad förtjusning vi klättrar ner i buren för att möta den gigantiska hajen öga mot öga. När vi övervunnit vår rädsla är det en fantastisk upplevelse!

Vi reser vidare med flyg till Johannesburg under eftermiddagen, en flygresa på två timmar. Vi ska sen besöka Sun City en konstruerad resort bygd i en dalgång i Pilanesberg Mountains nord öst om Johannesburg. Här får vi möta våra första representanter för ”The Big Five” noshörning och elefanter. Vi gör också en spännande ridtur i bushen bland impalas och stenbock som tjuvkikar på oss när vi kommer ridande och skrämmer hästarna som vi trodde borde vara mycket vana vid de vilda djuren.

Safari time – vi beger oss norrut till Entabeni Game Reserve beläget ca. 3,5 timmes bussresa norr om Johannesburg. Nu ska vi förhoppningsvis få se resterande representanter för The Big Five. När vi kör in i Nationlaparken slås vi av en vidunderlig vy, stora savanner med enorma berg i bakgrunden. Vi möter direkt impalas, gnuer och zebror när vi i vår öppna jeep blir transporterad av vår ranger/guide till vår lodge, The Hanglip Mountain Lodge. Jag får ett eget underbart litet hus och jag känner mig verkligen som jag är i Karen Blixens ”Mitt Afrika” . När jag går ut på min veranda har jag giraffer alldeles in på knuten och jag bländas av den otroligt vackra naturen.

Vi gör vår första safaritur i skymningen i den öppna jeepen och stöter på både flodhästar och elefanter. När vi kommer tillbaka till lodgen serveras vi varmt vin för att få upp värmen, som har försvunnit med solen och äter sen en god middag utomhus med värmande eldar runt omkring oss. När det är dags att säga god natt eskorteras vi av vår ranger med gevär till våra små hus.

Följande dag blir det safari i gryningen och vi får från en bergstopp se solen gå upp. Vi serveras sen en underbar frukost i det fria tillagad över öppen eld. Efter vila under de varma eftermiddagstimmarna är det åter dags för kvällssafari och vi fortsätter jakten på The Big Five. Vi finner nästan direkt en gepard vandrande i lugn och ro längs vägkanten – vår puls ökar markant och vi stannar och blir sittande alldeles tysta i jeepen. Noshörningar hittar vi även här, ett syskonpar som betar för fullt i godan ro. Nu är det lejonen kvar! Vi stannar för en drink i bushen medan skymningen faller och då hör vi dem, lejon som ylar. Vår ranger packar snabbt in oss i jeepen och vi följer lejonens ylande. Vi är fundersamma, det kanske räcker med att höra dem… Vår ranger lyser med strålkastare in i snåren och helt plötslig ser vi dem, två små lejonungar som leker. Lejonhonan ser vi lite längre bort och efter en stund kommer hannen släntrande till sin familj. Nu kan vi lugnt åka tillbaka till lodgen och njuta av vår sista middag vid lägerelden.

Fakta om Sydafrika
Invånare: 48 miljoner Officiella språk: afrikaans, engelska, zulu,ndbele, pedi, sotho, swazi,Tsonga, Tswana, venda, xhosa
Huvudstad: Pretoria – administrativ, Kapstaden – lagstadgande, Bloemfontein - rättslig
Största stad: Johannesburg
Största religion: protestantism
Statsskick: republik

Spa och kulturresa till Budapest

Budapest som delas av floden Donau i Buda och Pest har ett mycket rikt kulturliv med både framstående operahus och ett stort utbud av konserter och utställningar. Den ungerska badkulturen sträcker sig mer än 2000 år tillbaka i tiden, i Budapest finns det 118 termalvatte-källor som förser spahotellen med det mineralrika varma vattnet. Omgivningarnas slott, vingårdar och Csárdás inbjuder till många trevliga utflykter.

Vi reser med flyg till Budapest där vi ska bo på Thermal Hotel Helia vackert beläget vid Donau med utsikt över Margareta ön. Här ska vi njuta av härliga termalbad och behandlingar i hotellets spaanläggning.  Vi gör en stadsrundtur som avslutas i den berömda saluhallen där vi kan njuta av äkta langos. Vi strosar sedan i folkvimlet på shoppinggatan Vaci Utca och dricker kaffe på Café Gerbeaud som är en oförglömlig upplevelse från en svunnen tid. Budapest Julmarknad besöker vi förstås, den är en av Europas största. Vi gör också en utflykt på den ungerska landsbygden till Gödöllö där vi besöker Kejsarinnan Sissis sommarresidens samt den lilla byn Hollokö där vi bjuds på lunch och folkloreuppvisning. Budapests vackra opera besöker vi och njuter efter föreställningen av en härlig supé.

Resefakta

Datum: 25 – 29 november 2010

Pris:     6 950:-

I resans pris ingår:

·       Flygresa Stockholm/Göteborg/Köpenhamn – Budapest t/r

·       Transfer flygplatsen – hotellet t/r

·       Del i dubbelrum 4 nätter med halvpension (frukostbuffé och middag)

·       Fri tillgång till hotellets termalbad

·       2 behandlingar

·       Hudvårds- och makeuprådgivning

·       Reseledare

Bokas mot tillägg:

·       Stadsrundtur med svensktalande guide, 150:-/ person

·       Utflykt till slottet Gödöllö och hantverksbyn Höllokö inkl. lunch, 700:-/person

·       Operabesök

Sista bokningsdag: 15 oktober

För bokning och information tel. 040 931770

[email protected]        www.travelgallery.se

Välkommen till The Travel Gallery!

Här kan du läsa om nyheter, nya spännande resmål och framför allt om våra kommande resor!

Vill du kontakta oss har vi